Kevään sinfonisessa avauksessa 25.1. kuullaan mm. Pendereckiä ja Porraa

Kevään sinfonisessa avauksessa 25.1. kuullaan mm. Pendereckiä ja Porraa

Sinfonia Lahti käynnistää sinfonisen kevätkautensa konsertilla Sibeliustalossa torstaina 25.1.2018. Kapellimestari Jaakko Kuusiston johtaman konsertin aluksi kuullaan yhdysvaltalaissäveltäjä Jay Schwartzin teos Music for Orchestra III. Tätä seuraa Lauri Porran teos Kohta, jonka solistina on rap-artisti Paperi T. Osana teoksen instrumentaatiota on soitinharvinaisuus Omniwerk, joka yhdistää kaksi historiallista soitinta, lautenwerkin (koskettimin soitettava luuttu) ja viola organistan (koskettimin soitettava jousisoitin). Omniwerk-solistina esiintyy Lauri Porra, ja live-elektroniikasta vastaa Tuomas Norvio. Konsertin toisen puoliskon avaa tänä vuonna 85 vuotta täyttävän puolalaissäveltäjän Krzysztof Pendereckin teos Chaconne, joka on tehty paavi Johannes Paavali II:n kunniaksi. Konsertin päätteeksi kuullaan ranskalaissäveltäjä Olivier Messiaenin teos L’Ascencion, joka kuvaa Kristuksen ylösnousemusta. Konsertin alkuperäisessä ohjelmassa ollut Maija Hynnisen oboekonsertto siirtyy esitettäväksi myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Konsertti-iltana klo 18 Sibeliustalon Puusepän verstaalla Johdatus konserttiin -tilaisuudessa muusikot Jaakko Kuusisto ja Lauri Porra ovat orkesterin intendentti Teemu Kirjosen haastateltavina.

Lauri Porran orkesterimusiikkia sisältänyt levy julkistetaan 25.1. konsertissa

Sinfoniakonsertti 25.1. on myös julkistuskonsertti Sinfonia Lahden uudelle levylle (BIS-2305 SACD), joka sisältää Lauri Porran orkesterimusiikkia. Jaakko Kuusiston johtama sisältää Porran teokset Kohta (kaksi versiota), Domino-sarja ja sähköbassokonsertto Entropia, jossa säveltäjä itse esiintyy solistina. Levyllä esiintyvät solisteina myös mm. rumpali Joonas Riippa ja pianisti Aki Rissanen.

Kansainvälisesti tunnustettu säveltäjä ja muusikko Lauri Porra on työskennellyt ammatillisella urallaan mm. heavy metallin, jazzin, progressiivisen rockin, punkin, elektronisen musiikin, maailmanmusiikin ja elokuvamusiikin parissa. ”Minulta usein kysytään, mitä tyylilajia musiikkini edustaa, enkä ole tähän päivään mennessä osannut vastata kysymykseen”, Porra kertoo ja jatkaa: ”Säveltäessäni pyrin seuraamaan lähinnä sydäntäni ja tehdä sellaista musiikkia mitä tahtoisin itse kuunnella. Musiikkityylistä tai sen lähtökohdista riippumatta kaikkien musiikintekijöiden päämäärä on sama: Luoda ääntä ja musiikkia, joka herättää kuuntelijoissa tunteita ja ajatuksia, käydä dialogia kuuntelijan kanssa.”