Puis­to­kon­sert­ti Muk­ku­lan ta­pah­tu­ma­puis­tos­sa 12.6.

Klassinen musiikki soi suvi-illassa, kun Sinfonia Lahti jalkautuu Mukkulan tapahtumapuistoon keskiviikkona 12.6.2024 kello 18. Konsertin johtaa kapellimestari Dalia Stasevska. Konserttiin on vapaa pääsy. Tapahtumapuistossa on konserttivieraille piknik-alue sekä ruokailijoiden teltta-alue.

– Puistokonserttia on toivottu pitkään ja nyt viimein se toteutuu. Puistokonsertissa orkesteri tulee lähelle kaupunkilaisia ja mikä sen parempaa kuin klassinen musiikki suvi-illassa, kertoo Sinfonia Lahden intendentti Maija Kylkilahti.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Lahden kaupunki, Sinfonia Lahti sekä Möysän Musaklubi ja Soundfest.

Puistokonsertin ohjelma

– Sinfonia Lahti tunnetaan maailmalla yhtenä ja ainoana Sibelius-orkesterina, joten ohjelmaan on koottu tunnetuimpia Sibeliuksen kappaleita, jatkaa Kylkilahti.
– Konsertti päättyy oikeutetusti Finlandiaan. Jollei Finlandiaa ole aiemmin kuullut live-orkesterin soittamana, niin nyt siihen on ainutlaatuinen mahdollisuus. Finlandian lisäksi konsertissa kuullaan Jean Sibeliuksen Karelia-sarja, Valse triste ja viides sinfonia.

Puistokonsertissa orkesteria johtaa Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dalia Stasevska. Tapahtuman juontaa intendentti Maija Kylkilahti. Konsertti alkaa kello 18 ja kestää reilun tunnin. Konsertilla on säävaraus.

Puistokonsertissa voi nauttia piknik-eväitä tai Show & Dinner -paketista

Puistokonsertissa voi nauttia omia eväitä piknik-alueella tai Show & Dinner -paketista ruokailijoiden teltassa. Myös alaikäiset voivat ruokailla teltassa.

Show & Dinner -ruokailijoille varataan istumapaikat telttaan, josta on näkymä esiintymislavalle. Ruokailu on katettu ennen konserttia klo 16.30–18. Tarjolla on maistuva ja maltillisesti hinnoiteltu menu. Oma paikka kannattaa varmistaa pöytävarauksella. Ruokailun pöytävaraukset voi tehdä osoitteesta: moysa.fi/showdinner

Omien alkoholijuomien tuominen tapahtumapuistoon on kielletty. Alueella on A-oikeudet.

Mukkulan tapahtumapuisto sijaitsee Mukkulan kaupunginosassa, Ritaniemen kärjessä, upean Vesijärvimaiseman ympäröimänä.

Toukokuussa Sinfonia Lahden pienryhmät konsertoivat Päijät-Hämeen hoiva- ja palvelukodeissa, kiertueella vieraillaan kaikissa maakunnan kunnissa. Yleisötyötoiminta on yksi orkesterin painopistealue, toiminnalla pyritään luomaan yhdenvertainen mahdollisuus tutustua orkesterimusiikkiin konserttien ja osallistavuuden myötä.

Konserttikiertue on osa Konserttikeskus ry:n LIVE 2 -hanketta, jossa pyritään parantamaan esittävän taiteen esitysten saatavuutta ja saavutettavuutta sekä lisäämään maantieteellistä tasa-arvoa vuosien 2023–2024 aikana. LIVE2-hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM).

Aikataulu

TORSTAI 2.5.

Klo 10.30 Attendo Anianpelto, Asikkala
Nora Niskanen, klarinetti
Reiko Mori, oboe
Carlotta Petri, huilu
Essi Vartio, fagotti
Mia Kasper, käyrätorvi

Klo 12.30 Attendo Honkarinne, Asikkala
Nora Niskanen, klarinetti
Reiko Mori, oboe
Carlotta Petri, huilu
Essi Vartio, fagotti
Mia Kasper, käyrätorvi

Klo 13.30. Attendo Mäntyrinne, Asikkala
Nora Niskanen, klarinetti
Reiko Mori, oboe
Carlotta Petri, huilu
Essi Vartio, fagotti
Mia Kasper, käyrätorvi

Klo 14 Hollolan palvelutaloyhdistys Huili      
Vaskiseitsikko

Klo 14.45 Saga Salpalinna, Lahti        
Laura Kokko, viulu
Krista Jäänsola, viulu
Anu Airas, alttoviulu
Teet Järvi, sello
Sampo Lassila, kontrabasso   
  

PERJANTAI 3.5.

Klo 13 Attendo Kotisalo, Hartola                    
Rimma Kozlova, viulu
Andrew Ng, viulu
Oleg Larionov, viulu
Sanna Palas-Lassila, sello

Klo 14.15 Attendo Kaisla, Sysmä
Rimma Kozlova, viulu
Andrew Ng, viulu
Oleg Larionov, viulu
Sanna Palas-Lassila, sello

MAANANTAI 6.5.

Klo 13.00 Jyränkölän Setlementti, Konsuli    
Emil Peltola, viulu
Arja Kaskela, viulu
Petri Kaskela, alttoviulu
Kjell Häggvist, fagotti

Klo 14.00 Jyränkölän Setlementti, Tammikoti /Siltakoti
Emil Peltola, viulu
Arja Kaskela, viulu
Petri Kaskela, alttoviulu
Kjell Häggvist, fagotti

Klo 15.00 Jyränkölän Setlementti, Siltakatu 11
Emil Peltola, viulu
Arja Kaskela, viulu
Petri Kaskela, alttoviulu
Kjell Häggvist, fagotti

TIISTAI 7.5.

Klo 13 Attendo Nerola, Iitti
Anni-Kaisa Tikkala, viulu
Aino-Maija Riutamaa de Mata, sello

Klo 14.30 Hoivakoti Onnela, Iitti  
Seppo Linkola, viulu
Liis Marini, viulu
Yuki Kodama, alttoviulu
Iiris Piri, viulu

Klo 15.30 Iltatuulikoti, Iitti
Seppo Linkola, viulu
Liis Marini, viulu
Yuki Kodama, alttoviulu
Iiris Piri, sello

KESKIVIIKKO 8.5.

Klo 13.00 Pihlajakoti, Padasjoki
Outi Viitaniemi, huilu
Eveliina Sipilä, viulu
Katariina Ruokonen, alttoviulu
Ilkka Uurtimo, sello

Klo 13.30 Palvelutalo Erkkilä, Orimattila
Päivi Pöyry, viulu
Johanna Latvala, viulu
Lasse-Matti Laakso, alttoviulu
Hannu Kivilä, sello

Klo 14.30 Palvelutalo Marttila, Orimattila
Päivi Pöyry, viulu
Johanna Latvala, viulu
Lasse-Matti Laakso, alttoviulu
Hannu Kivilä, sello

Artikkelin kuva pienryhmäkonsertista Lahden kaupunginsairaala kevät 2019.

Lahden kaupungintalon sisäpihalla nautitaan yhdessäolosta ja musiikista 8.5.  

Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen esittää tervehdyssanat klo 11.45. Haaveet toteutuu -konsertissa klo 12 Sinfonia Lahden muusikot esiintyvät yhdessä Aleksanterinkadun toimintakeskuksen Sound of Melody -bändin kanssa. Toimintakeskus tarjoaa päivä- ja työtoimintaa erityistä tukea tarvitseville asiakkaille. Tunnin mittaisen konsertin ohjelmassa on tuttuja, viihteellisiä lauluja.     

Sinfonia Lahden vaskiseitsikon esityksestä pääsee nauttimaan klo 15. Bongaa oma lähikonserttisi -konsertin ohjelmassa on perinteistä seitsikkomusiikkia valssista aina jazziin asti. Konsertti kestää noin puoli tuntia.    

Konsertit ovat osa Sinfonia Lahden yleisötyötä, jossa pyrkimyksenä on luoda yhdenvertainen mahdollisuus tutustua orkesterimusiikkiin konserttien ja osallistavuuden myötä.     

Kaupungintalon sisäpihalla on Tolvanen Cateringin pop up -kahvila, jossa on myynnissä pientä suolaista ja makeaa klo 11.30–16.    

Sisäänkäynti tapahtumaan on sisäpihan torniovesta, Harjukadun puolelta.  

Tapahtumapäivä järjestetään yhteistyössä Lahden kaupungin ja Sinfonia Lahden kanssa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.  

Tervetuloa viettämään keväistä päivää kaupungintalon sisäpihalle!  

Ohjelma 

klo 11.30 Kaupungintalon sisäpihan ovet avautuvat  
klo 11.45 Tervehdyssanat, Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen 
klo 12 Haaveet toteutuu -konsertti, Sinfonia Lahden muusikot yhdessä Aleksanterinkadun toimintakeskuksen Sound of Melody -bändin kanssa 
klo 15 Bongaa oma lähikonserttisi -konsertti, Sinfonia Lahden vaskiseitsikko 

Artikkelin kuva: Lahden kaupungin 118-vuotissyntymäpäiväjuhlasta marraskuulta 2023 kaupungintalon sisäpihalta.

Sinfonia Lahti teki suuren vaikutuksen Sir Mark Elderiin hänen edellisellä vierailullaan orkesterin kapellimestarina. Paluu Lahteen on nyt erityisen innostava, sillä solistina soittaa hänen läheinen ystävänsä. Luvassa on konsertti, jonka esiintyjillä on erityinen luottamus toisiinsa.

”Oli todella suuri ilo saada tutustua Sinfonia Lahteen”, toteaa Sir Mark Elder edellisestä vierailustaan. Pitkän ja kansainvälisesti merkittävän uran tehnyt kapellimestari vaikuttaa vilpittömän innostuneelta kertoessaan orkesterin musiikillisen uteliaisuuden ja valmiuden seurata häntä tehneen suuren vaikutuksen. ”Siksi valitsin tähän ohjelmaan teoksen, jota he tuskin tuntevat, mutta joka on hyvin palkitseva.” Sir Markin valitseman ohjelman avausteos on César Franckin (1822–1890) harvoin kuultu sinfoninen runo Le Chasseur maudit (Kirottu metsästäjä, 1882). ”Tyyliltään romanttinen ja vahvasti kuvaileva teos on orkesterille erittäin vaativa. Tiedän, että Sinfonia Lahti soittaa sen loistavasti.”

Franckin teos perustuu saksalaisen runoilija Gottfried August Bürgerin balladiin Der wilde Jäger (Villi metsästäjä). Tarina kertoo Reinin varren kreivistä, joka sapatin sääntöjä uhmaten lähtee sunnuntaiaamuna metsästämään. Piittaamatta jumalanpalvelukseen kutsuvien kirkonkellojen soitosta, kirkkoväen laulusta tai hurskaiden miesten vetoomuksista, hän lähtee matkaan. Lopulta hän eksyy metsään, jossa ankara ääni korkeuksista kiroaa hänet: ”Kirottu metsästäjä, olkoon helvetti ikuisesti perässäsi!” Armottomana rangaistuksena sapatin rikkomisesta kreivi ratsuineen on tuomittu viettämään iäisyytensä paholaisten jahtaamana.

Sir Mark on toiminut manchesterilaisen Hallé-orkesterin musiikillisena johtajana vuodesta 2000 ja aikoo jättää tehtävänsä tämän kauden päätyttyä. Hän on Bergenin filharmonisen orkesterin ylikapellimestari ja tehnyt pitkän uran Englannin kansallisoopperan (ENO) musiikillisena johtajana 1979–1993. Hän on vuosien ajan ollut BBC:n Proms -festivaalin kapellimestarikorokkeen vakiovieras. Sir Mark johtaa säännöllisesti maailman arvostetuimmissa oopperataloissa kuten Lontoon Covent Garden, New Yorkin Metropolitan, Pariisin ooppera sekä Bayreuthin, Glyndebournen, Bregenzin ja Aix en Provencen festivaalit. Hän on kysytty kapellimestari Lontoon filharmonikoista Bostonin sinfoniaorkesteriin. Hän on myös suosittu tv- ja radioesiintyjä, joka on juontanut useita klassisen musiikin ohjelmia BBC:n kanavilla.

Stephen Hough on läheinen ystäväni, olemme tunteneet pitkään ja soittaneet lukemattomia konsertteja yhdessä”, Sir Mark kertoo konserttinsa solistista. ”Meille on aina ollut helppoa tehdä musiikkia yhdessä.” Maailmaa kiertäville solisteille ja kapellimestareille on melko harvinainen ilo saada esiintyä yhdessä ystävän kanssa. Lahden konsertissa tämä ilo moninkertaistuu, kun myös orkesteri on entuudestaan tuttu. Sir Mark kertoo ylimalkaan pitävänsä konsertoista. Pitkän oopperakokemuksensa vuoksi hänelle solistin kanssa työskentely on luontevaa. ”Antonín Dvořákin nerokkaan ja tunnetun pianokonserton olemme soittaneet yhdessä aiemminkin, mutta edellisestä kerrasta on jonkin verran aikaa!”

Myös konsertin päättävä Pjotr Tšaikovskin kuudes sinfonia kuuluu Sir Markin suosikkeihin. Hän kumoaa säveltäjän viimeiseen teokseen usein liitetyn uskomuksen sinfonian sisältämästä itsemurhaviestistä. Tšaikovski kuoli yhdeksän päivää sinfonian valmistumisen jälkeen. ”Uusin ja täysin kiistaton tieto kuitenkin on, että Tšaikovski menehtyi saastuneen veden aiheuttamaan koleraan,” Sir Mark toteaa ja luonnehtii teosta hyvin syvälliseksi. Hän uskoo, että lisänimen Pateettinen saaneella teoksella on yhteys säveltäjän nuoreen sisarenpoikaan Vladimir ’Bob’ Davidoviin, joka oli sedälleen erityisen läheinen. ”Minusta tässä teoksessa on hyvin henkilökohtainen viesti. Kaikki Tšaikovskin sinfoniat ovat tunteellisia, mutta tässä on jotain aivan uutta ja rohkeaa!”

Sir Markin kokemukset edelliseltä Lahden vierailulta ovat vaikuttaneet vahvasti hänen teosvalintoihinsa: ”Viimeksi soitimme englantilaisen sinfonian, joka ei ollut orkesterille entuudestaan tuttu. Olin syvästi liikuttunut ja vaikuttunut siitä, miten syvälle musiikkiin Sinfonia Lahti osasi mennä ja miten upeasti he sitä ymmärsivät.” Tunnustus on merkittävä maailman huippuorkestereita vuosikymmeniä johtaneelta kapellimestarilta. Nyt hän halusi entisestään syventää yhteyttään orkesteriin. ”Tšaikovskin kuudes on tälle orkesterille loistavaa soitettavaa”, jälleennäkemisestä selvästi innostunut Sir Mark toteaa. ”Sibeliustalo on erinomainen ja muistaakseni salin vieressä on myös mainio ravintola!” Merkit ovat hyvät tapaamiselle ystävien kesken!

Hannele Eklund

To 25.4.2024 klo 19 Sibeliustalo
ROMANTIIKAN SYDÄMESSÄ

SIR MARK ELDER, kapellimestari
SIR STEPHEN HOUGH, piano

César Franck: Kirottu metsästäjä
Sergei Rahmaninov: Rapsodia Paganinin teemasta (muutos 2.11.)
Pjotr Tšaikovski: Sinfonia nro 6

Suurten juhlien kausi 2024/2025 on julkistettu. Kaudella juhlistaan 75-vuotiasta Sinfonia Lahtea ja 25-vuotiasta Sibeliustalo. Kausi on myös ylikapellimestari Dalia Stasevskan viimeinen. Hänen kädenjälkensä ohjelmistossa on ollut vahva. Aivan uutta tulevalla kaudella on konserttien alkuajan alkaminen.

Konsertti herättää aistit, virkistää, rentouttaa ja saa maailman näyttämään kirkkaammalta. Kausikortti avaa sinulle oven konserttielämysten muistorikkaaseen maailmaan. Tutustu kauden konsertteihin ja kausikorttisarjoihin, valitse oma sarjasi ja varmista lempipaikkasi Sibeliustalossa – yhdessä maailman parhaimmista konserttisaleista.

Kaudella 2024/2025 juhlitaan 75-vuotiasta Sinfonia Lahtea ja 25-vuotiasta Sibeliustaloa. Kausi on myös Dalia Stasevskan viimeinen ylikapellimestarina. Hänen kädenjälkensä orkesterin ohjelmistossa on ollut vahva. Aivan uutta tällä kaudella on konserttien alkuajan muuttuminen.

”Sibeliuksen seitsemän sinfonian johtaminen perättäisinä päivinä on matka, johon olen valmistautunut vuosia”, toteaa Dalia Stasevska tämän vuoden Sibelius-festivaalin ohjelmasta. Ohjelmassa on Stasevskalle aiemmilta festivaaleilta tutut elementit: sinfonioiden lisäksi runolauluilla muistetaan säveltäjän häämatkaa Karjalaan ja annetaan puheenvuoro Aino Sibeliukselle. Vierailukonsertin Lahteen tekee Radion sinfoniaorkesteri, jonka sarjaan Helsingin Musiikkitalossa Sinfonia Lahti puolestaan tekee vastavierailun keväällä 2025.

Yhteistyötä tehdään myös Tapiola Sinfoniettan kanssa. Peräkkäisinä päivinä Lahdessa ja Tapiolassa kuullaan Mahlerin 1. sinfonia, jonka orkesterivahvuuteen kuuluu muun muassa seitsemän käyrätorvensoittajaa ja kahdet patarummut. Orkesteriyhteistyötä yli genrerajojen tehdään Apulanta-yhtyeen kanssa lokakuussa Tampereella.

Entiset ylikapellimestarit Okko Kamu, Osmo Vänskä ja Dima Slobodeniouk sekä vuosien 2020–2023 päävierailija Anja Bihlmaier ovat itseoikeutettuja vierailijoita. ”Olemme erityisen iloisia, että yhteistyö entisten ylikapellimestareiden sekä päävierailijan kanssa jatkuu aktiivisena, ja he kaikki vierailevat juhlakautemme aikana,” iloitsee orkesterin intendentti Maija Kylkilahti.

KONSERTIT ALKAVAT AIEMMIN

Sinfonia Lahti astuu juhlakautensa kunniaksi uuteen aikaan, kun sen konserttien alkamisaika muuttuu. Kaudella 2024–2025 siirrytään yleisökyselyn perusteella tehtyyn muutokseen: konsertit alkavat puolta tuntia nykyistä aiemmin, klo 18.30. Yleisön mielipidettä muutoksesta seurataan, jos palaute on myönteistä, käytäntö muutetaan pysyväksi.

HERKUTTELUA MUSIIKILLA

Sinfonia Lahden juhlakauden ohjelmistokakku on sanalla sanoen herkullinen. Vanhan musiikin kansainvälisiin huippuihin lukeutuva kapellimestari Masaaki Suzuki tekee paluuvierailun Lahteen lokakuussa. Odotettavissa on huikea sukellus Bachin, Haydnin ja Mendelssohnin musiikkiin.

Aaron Coplandin vaikuttava Fanfare for the Common Man soi ikimuistoisesti Yhdysvaltojen entisen presidentin Barack Obaman virkaanastujaisissa. Nyt se saa rinnalleen Joan Towerin teoksen Fanfare for the Uncommon Woman. Molemmat teokset on sävelletty puhaltajille ja lyömäsoittajille. Samassa konsertissa kuullaan elokuvasäveltäjä John Williamsin klassista perinnettä noudattava upea tuubakonsertto. Niin ikään elokuva- ja näyttämömusiikistaan tunnetun Philip Glassin suosituimpiin teoksiin kuuluva viulukonsertto (1987) saa säkenöivän tulkinnan norjalaisen viulistikomeetta Mari Samuelsenin tulkintana.

Uuden äänimaiseman Tove Janssonin visuaaliseen maailmaan toteuttaneen Lauri Porran meditatiivinen Seasons of Moominvalley tuudittaa kuulijat Muumien maailmaan. ”Janssonin Muumeista on tehty useita erilaisia animaatioversioita, mutta koskaan aiemmin niissä ei ole käytetty hänen upeita alkuperäisiä piirroksiaan”, kertoo Moomin Characters Oy:n musiikillisena neuvonantajana vuodesta 2021 toiminut Porra. Carlos da Cruzin toteuttama kuvien animointi ei etene elokuvien tavoin vauhdikkaasti tai kokonaista tarinaa kertoen, vaan liikkeiltään pieninä otteina Muumilaakson vuodenkierrosta.

Maaliskuussa 75-vuotiasta orkesteria ja sen 25-vuotiasta kotisalia juhlitaan näyttävästi. Konsertin avaa Sauli Zinovjevin an adagio, jonka jälkeen kuullaan Kaija Saariahon viimeiseksi jäänyt teos, trumpettikonsertto HUSH. Juhlan huipentavat Sibeliuksen Kullervo ja Ylioppilaskunnan Laulajat.

Pääsiäisen viettoon siirrytään Peter Whelanin johtaman hiljaisen viikon konsertissa, jonka ohjelmassa on Mozartin Requiem. Lisää upeaa kuorosointia kuullaan Dalia Stasevskan ylikapellimestarikauden päätöskonsertissa, jonka ohjelmaksi hän on valinnut Giuseppe Verdin suurteoksen Messa da Requiem.

NÄKYVÄT NAISET

Stasevskan kaudella Sinfonia Lahden ohjelmissa naisten säveltämä musiikki on saanut ansiokkaasti ja aiheellisesti tilaa. Tämän kauden konserteissa kuullaan islantilaisen Anna Thorvaldsdottirin, amerikkalaisten Joan Towerin, Missy Mazzolin ja Sarah Gibsonin, britti Judith Weirin, ruotsalaisen Andrea Tarrodin,puolalaisen Grażyna Bacewiczin (1909–1969) sekä suomalaisten Iro Haarlan, Ida Mobergin (1859–1947) ja Lotta Wennäkosken teoksia, joista osa ensi kertaa Suomessa.  

KANSAINVÄLISIÄ SUOMALAISIA

Suomalainen musiikki-ihme nousee Sibeliustalon lavalle useissa Sinfonia Lahden konserteissa. Orkesterin omista riveistä solisteina soittavat tuubavirtuoosi Harri Lidsle ja klarinettitaiteilija Eeva Mäenluoma. Nuoren polven kansainvälisillä areenoilla kannuksensa hankkineita suomalaishuippuja edustavat Berliinin filharmonikoiden käyrätorvensoittaja Paula Ernesaks, trumpetisti Verneri Pohjola, viulistit Otto Antikainen ja Tami Pohjola, sellisti Senja Rummukainen ja alttoviulisti Lilli Maijala ja sopraano Aurora Marthens. Kokeneempia kollegoita edustavat sopraanot Marjukka Tepponen, Miina-Liisa Värelä ja Piia Komsi, mezzosopraanot Lilli Paasikivi ja Tuija Knihtilä, tenori Markus Nykänen, baritoni Ville Rusanen ja basso Matti Turunen. Aitoa Hollywood-säteilyä edustaa näyttelijä Alma Pöysti.

Sinfonia Lahden juhlavuonna orkesterin eteen astuu merkittävä määrä myös kotimaisia huippukapellimestareita. Syksyllä 2025 Sinfonia Lahden taiteellisena partnerina aloittava Hannu Lintu vierailee lokakuussa. Syyskauden vieraisiin kuuluvat myös pianisti-kapellimestari Olli Mustonen ja viulisti-kapellimestari Pekka Kuusisto. Nuorempia kollegoita edustavat Kasmir Uusitupa, Erkki Lasonpalo, Kristian Sallinen, Sauli Saarinen ja Jonas Rannila.

TULEVAISUUDEN TÄHDET

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon professori Sakari Oramo esittelee kapellimestariluokan tulevaisuuden tähdet tammikuun loppuun sijoittuvassa konsertissa. Konsertti on harvinaisen hieno tilaisuus nähdä uusien lupausten ensi askeleet vaativassa ammatissa. Ehkä joku heistä vakiinnuttaa paikkansa Sinfonia Lahden kapellimestarikorokkeella tulevalla vuosikymmenillä?

KOKO PERHEEN KONSERTTEJA JA HUIPPUVIIHDETTÄ

Sinfonia Lahti on aina pitänyt huolta ohjelmistonsa monipuolisuudesta ja elämysten tarjoamisesta kaikille musiikista kiinnostuneille. Juhlakaudella nuorimpia kuulijoita ilahdutetaan iki-ihanilla klassikoilla. Sergei Prokofjevin musiikkisatu Pekka ja susi on monen sukupolven kuulijalle portti klassisen musiikin maailmaan. Jouluajan uudeksi klassikoksi noussut Howard Blaken Lumiukko nähdään syyskauden päättävässä elokuvakonsertissa.

Kesäkauden jälkeen konserttisaliin palataan jälleen kunnon shown tahdissa. Lauluyhtye Rajaton ja kapellimestari Nick Davies takaavat luihin ja ytimiin menevän illan Queen-yhtyeen ikonisten rocknumeroiden parissa. Tampereen Nokia Arenan katsomo täyttyy ääriään myöten, kun Apulannan parasta tuotantoa kuullaan Sinfonia Lahden voimin. Lokakuun kaksi konserttia on täyteen varattu.

Ryhmävarauksia otetaan vastaan jo ennen irtolipunmyynnin alkamista. Tiedustelut ja ryhmien varaukset: sinfonialahti@lahti.fi tai p. 050 518 4568.

Irtolipunmyynti konsertteihin alkaa ke 15.5.2024 klo 10 Lippu.fi-myyntikanavissa. Kausikortit sekä Queen – A Kind of Magic ja Sibelius-festivaali 2024 -konsertit ovat jo myynnissä.

Kapellimestari ja oboetaiteilija François Leleux on vastustamattoman energinen taiteilija. Sinfonia Lahden konsertin säveltäjistä Johannes Brahms ihaili Mozartia, joka oli myös Lera Auerbachin teoksen innoittaja.

Ranskalainen François Leleux kuuluu aikamme arvostetuimpiin oboesolisteihin. Hänen mittava uransa kattaa solistiesiintymisiä New Yorkin filharmonikoista Berliinin filharmonikkoihin. Hän on kasvattanut oboekirjallisuutta tilaamalla ja kantaesittämällä lukuisia teoksia aikamme arvostetuilta säveltäjiltä. Leleux on 2000-luvun alussa perustetun, alansa parhaana pidetyn puhallinyhtye Les Vents Françaisin jäsen ja Münchenin musiikki- ja teatterikorkeakoulun oboensoiton professori. Leleux toimii usein kaksoisroolissa kapellimestarina ja oboistina. 

Johannes Brahmsin (1833–1897) kaksi teosta muodostavat Leleux’n johtaman konsertin kehyksen. Brahmsin tiedetään ihailleen Mozartia, jonka hän myös myöhemmällä iällään julisti säveltäjistä suurimmaksi.  Konsertin avaava Akateeminen juhla-alkusoitto (1880) juhlisti Brahmsin valintaa Breslaun (nyk. Wrocław) yliopiston kunniatohtoriksi. Teoksessa on hyödynnetty saksalaisia ylioppilaslauluja ja meilläkin hyvin tunnettua Gaudeamus igitur -sävelmää. Samalla Brahms näpäytti häntä liiallisesta mahtipontisuudesta moittineita kollegoitaan laatimalla “hauskan potpurin ylioppilaslauluja Suppén tyyliin”, kuten hän itse totesi. Kerrotaan, että eräässäkin Juhla-alkusoiton sisältämän konserttinsa jälkeisessä karonkassa Brahms keskeytti itselleen osoitetun kiitospuheen ja kohotti maljan Mozartin kunniaksi.

Mozartilla on suuri merkitys myös säveltäjä Lera Auerbachille (s. 1973). Neuvostoliitossa syntynyttä, mutta jo vuonna 1991 Yhdysvaltoihin muuttanutta säveltäjä Auerbachia voi hyvällä syyllä kutsua renessanssi-ihmiseksi. Hän on laajasti tunnettu kapellimestari, pianisti, säveltäjä, palkittu runoilija ja useissa näyttelyissä esitelty kuvataiteilija. Hänellä on tutkinnot New Yorkin Juilliardista ja Hannoverin esittävien taiteiden ja median korkeakoulusta. Sveitsin Davosissa pidetty Maailman talousforum valitsi hänet vuoden 2007 Nuoreksi globaaliksi johtajaksi.

Koblenzin Rheinische Philharmonie -orkesterin vuonna 2010 tilaamalla teoksella Eterniday oli dramaattinen alku. Auerbach oli jättänyt teoksen käsikirjoituksen Steinwaynsa päälle lähtiessään kiertueelle syyskuussa 2009.  Hänen poissa ollessaan syttyi sähköpalo, joka tuhosi koko studion Steinwayta myöten. Sävellystyö oli aloitettava alusta. Syntyi teos, jonka nimessä yhdistyy ikuisuus (eternity) ja päivä (day) – ajatus ikuisesta ja hauraasta. ”Mozart vieraili lapsena Koblenzissa, minä puolestani olen levyttänyt kaikki hänen 5–9-vuotiaana säveltämänsä teokset. Ajattelin nuorta Mozartia teosta kirjoittaessani, ehkä hän on Eternidayn suojelusenkeli”, Aurebach kirjoittaa teoksestaan.

Vuonna 1777 Wolfgang Amadeus Mozart oli kypsän 21 vuoden iän saavuttanut nuorimies Itävallan Salzburgista. Ihmelapsesta oli kasvanut kokenut ja hämmästyttävän tuottelias säveltäjä, jonka teosluettelo oli jo tuolloin valtava. Saman vuoden alkupuolella, Mozartin valmistautuessa matkalle Münchenin ja Mannheimin kautta Pariisiin, valmistui C-duuri-oboekonsertto (K314), jonka oli tilannut Salzburgin arkkipiispan orkesterin oboisti Giuseppe Ferlendis. Tilaaja oli teokseen tyytyväinen ja esitti sitä useasti, samoin oboisti Friedrich Ramm, jonka kanssa Mozart ystävystyi Mannheimissa.

Kun hollantilainen amatöörihuilisti Ferdinand De Jean seuraavan vuoden puolella tilasi Mozartilta huilukonserton, säveltäjälle tuli kiire. Saadakseen tilauksen ajoissa valmiiksi hän muokkasi oboekonsertostaan version huilulle (huilukonsertto nro 2 D-duuri). Tilaaja kuitenkin tunnisti teoksen eikä suostunut maksamaan kierrätetystä konsertosta. Huilukonsertto jäi kuitenkin elämään teoksen ainoana tunnettuna versiona aina vuoteen 1920 asti, jolloin oboekonserton alkuperäiset osat löydettiin Salzburgin Mozarteumista. François Leleux on teoksen tunnettu tähtitulkitsija.

Konsertin päättää toinen Brahmsin neljästä sinfoniasta. Vuonna 1877, tasan sata vuotta Mozartin oboekonserton jälkeen valmistunut teos heijasteli erään aikalaisarvion mukaan “tervehdyttävän raikasta elämää, jota löytyy vain kauniista Wienistä”. Johannes Brahmsin kerrotaan olleen ristiriitainen luonne: huumorintajuinen mutta ihmissuhteissaan kulmikas. Alppimaisemissa syntynyt seesteisen idyllinen ja iloinen teos on Brahmsin paatoksellisen ensimmäisen sinfonian valoisa vastakohta. Säveltäjän ilkikurisuus ilmi kirjeestä, jonka hän pilke silmäkulmassa kirjoitti kustantajalleen marraskuun lopussa 1877: ”Uusi sinfonia on niin melankolinen, ettei sitä voi kestää. En ole koskaan kirjoittanut mitään näin surullista ja melankolista. Partituurissa on oltava surureunus”. Sinfonian kantaesitys oli menestys.

Hannele Eklund

To 18.4.2024 klo 19 Sibeliustalo
VALOA!

FRANÇOIS LELEUX, kapellimestari ja oboe

Johannes Brahms: Akateeminen juhla-alkusoitto
Lera Auerbach: Eterniday (Hommage à W.A. Mozart)
Wolfgang Amadeus Mozart: Oboekonsertto
Johannes Brahms: Sinfonia nro 2

Elämästä ja kuolemasta -konsertti 11.4.2024 tarjoaa kuulijoille ihastuttavan konserttikokonaisuuden, jonka säveltäjiä yhdistää varhainen omistautuminen musiikille perheiden perinteistä huolimatta tai niitä noudattaen.

Antonín Dvořàk (1841–1901) oli yhdeksänlapsisen perheen esikoinen, jonka odotettiin seuraavan sukunsa perinteitä ja ottavan paikkansa joko lihakauppiaana tai kapakoitsijana. Perhe oli myös musikaalinen, ja Antonín-pojan lahjakkuus niin ilmeistä, että isä salli pojan omistautua musiikille. Taitavasta viulistista tuli perheessä ensimmäinen, joka valitsi perheen harrastuksen ammatikseen. Isän ratkaisu osoittautui viisaaksi.

Dvořàkista tuli jo omana aikanaan kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu säveltäjä, jonka teokset soivat sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Kilttinä miehenä pidetty säveltäjä viihtyi perheensä parissa. Vaimonsa Annan kanssa yksi Dvořàkin perheen traditioista sai jatkoa, myös heille syntyi yhdeksän lasta. Täysin vailla varjoja ei säveltäjän elämä ollut. Hän kärsi erilaisista ahdistuksista ja oli toivottoman rakastunut vaimonsa sisareen Josefinaan, jo ennen avioitumistaan Annan kanssa.

Dvořàkin tavattoman suosittu sellokonsertto kantaesitettiin Lontoossa 19. maaliskuuta 1896. Sen toinen osa lainaa laulun Lasst mich allein teemaa. Dvořàkin säveltämä kappale kuuluu vuonna 1888 valmistuneeseen neljän laulun sarjaan, joista juuri tämä oli ollut Josefinan erityinen suosikki. Käly oli kuollut hiukan ennen sellokonserton valmistumista, ja tämä oli säveltäjän tapa kunnioittaa ensirakkautensa muistoa.

Myös konsertin solisti, sellotaiteilija Alban Gerhardt syntyi musikaaliseen perheeseen, mutta toisin kuin Dvořàkeilla, Gerhardteilla muusikon ammatti istui hyvin perheen traditioon. ”On sanottava, että olin onnekas, koska minua ei painostettu musiikin pariin liian varhain”, Gerhardt kertoo ja toteaa saaneensa kasvaa musiikkiin vanhempiensa laulu- ja soittoharjoitusten keskellä.

Gerhardtin viulisti-isä tarjosi pojalle ensimmäiseksi instrumentiksi viulua, mikä osoittautui surkeaksi epäonnistumiseksi. Musiikin opinnot alkoivat pianolla, kunnes äiti keksi ehdottaa selloa sen rinnalle. Valinta oli onnistunut, mutta ei suinkaan johdattanut pojan ajatuksia suoraan ammattiuralle. ”Esiinnyin julkisesti ensimmäisen kerran helmikuun 22. päivä 1987 Berliinin Filharmoniassa pienen onnettoman kamariorkesterin kanssa. Miksi muistan päivän niin tarkasti? Ehkä siksi, että tuona päivänä Berliinin jääkiekkojoukkue nousi Bundesligaan?” Konserttikokemus ei herättänyt haaveita muusikon ammatista. Lahjakkuus ja opinnot ilman paineita tuottivat kuitenkin aikanaan tulosta, josta nykyisin nauttii laaja kansainvälinen yleisö. Sellotaiteilija Alban Gerhardt on moninkertainen kilpailuvoittaja, kansainvälisesti kysytty solisti ja monipuolinen muusikko.

Päinvastoin kuin Gerhardt, amerikkalainen säveltäjä Samuel Barber etsi musiikista pelastusta urheilulta ja muulta amerikkalaistyyppiseltä reippaudelta. Yhdeksänvuotias Barber kirjoitti äidilleen: ”Rakas äiti, kirjoitan kertoakseni mieltäni painavasta salaisuudesta. Älä itke tätä lukiessasi, sillä syy ei ole sinun eikä minun. Minun täytynee kertoa nyt turhia kiertelemättä. Ensinnäkin minua ei ole tarkoitettu urheilijaksi. Minut on tehty muusikoksi ja olen varma, että sellaiseksi tulen. Pyydän vielä yhtä asiaa: älä pyydä minua vain unohtamaan tätä ikävää asiaa ja pelaamaan jalkapalloa. Joskus tämä asia huolestuttaa minua niin, että suutun (en hirveästi). ” Musiikin lisäksi terveitä elämäntapoja ja urheilua arvostaneen perheen isä oli lääkäri ja äiti pianisti.

Pennsylvaniassa vuonna 1910 syntynyt Barber oli lapsilahjakkuus ja syvästi kiinnostunut musiikista. Ensimmäisen sävellyksensä hän teki seitsemänvuotiaana. Tie säveltäjäksi oli selvä, alle 30-vuotiaana tuotantoa oli jo mittava määrä, niiden joukossa hänen tunnetuin teoksensa Adagio jousiorkesterille. Ensimmäinen sinfonia valmistui vuonna 1936 Ranskan Alpeilla, jossa Barber oli viimeistelemässä työtään. Hän ihaili Sibeliusta, jonka seitsemättä sinfoniaa hän analysoi säveltäessään. Yhtäläisyyksiä on paljon, alkaen teoksen nimeämisestä Yksiosaiseksi sinfoniaksi. Barber uudisti teosta vuosina 1942–43, korjattu versio kantaesitettiin 1944. Alkuperäiset osat eivät ole säilyneet.  

Konsertin päättää Richard Straussin sinfoninen runo Kuolema ja kirkastus (Tod und Veklärung), joka on sävelletty vuosina 1888–89. Musikaalisesta perheestä tuli myös Strauss, jonka isä oli Münchenin hoviorkesterin soolokäyrätorven soittaja ja tunnettu virtuoosi. Straussin äiti puolestaan kuului arvostettuun Pschorrin panimosukuun. Tässä konsertissa esiteltävien säveltäjäkollegojensa tavoin myös Strauss omistautui musiikille jo varhain.

Opintonsa vuonna 1882 päättänyt Strauss oli jo siihen mennessä säveltänyt yli 140 teosta, mukaan lukien 59 liediä, kamari- ja orkesterimusiikkia, kuten viulukonsertto ja ensimmäinen käyrätorvikonsertto. Varhaisissa teoksissa on havaittavissa isän musiikkikasvatuksen jälki ja inho Richard Wagneria kohtaan sekä säveltäjänä että ihmisenä – huolimatta monista Wagnerin oopperoiden hienoista käyrätorvelle kirjoitetuista osuuksista. Richard Straussin varhaisissa teoksissa on yhtymäkohtia Mendelssohniin.

Richard Straussin sinfonista runoa Don Juan (1889) on pidetty teoksena, joka nosti esiin hänen syvimmän osaamisensa, melodisen lahjakkuutensa ja instrumentaation hallinnan. Samana vuonna valmistunut Kuolema ja kirkastus on harmonisesti vielä rikkaampi teos. Hänen ystävälleen Friedrich Roschille omistettu teos kuvaa kuolevaa taiteilijaa, joka tarkastelee elämäänsä ja ihanteitaan. Strauss oli teoksen valmistuessa 25-vuotias. Elämää oli edessä vielä 60 vuotta.

Konsertin johtaa keväällä 2022 Lahdessa ensi vierailunsa tehnyt kapellimestari Roderick Cox, vuoden 2018 Sir George Solti -kapellimestari palkinnon voittaja. Berliiniin asettuneen Coxin ura on kovassa nousussa. Hän on säännöllisesti nähty vieras Los Angelesin ja BBC:n filharmonikkojen sekä Lontoon Philharmonia-orkesterin johtajana. Debyyttikutsuja ovat esittäneen muun muassa Birminghamin sinfoniaorkesteri, Berliinin radion sinfoniaorkesteri, Dresdenin Staatskapelle ja Liverpoolin kuninkaallinen filharmonia.

Hannele Eklund

To 11.4.2024 klo 19 Sibeliustalo
ELÄMÄSTÄ JA KUOLEMASTA

RODERICK COX, kapellimestari
ALBAN GERHARDT, sello

Antonín Dvořák: Sellokonsertto
Samuel Barber: Sinfonia nro 1
Richard Strauss: Kuolema ja kirkastus