Konserttikäytös – hienotunteisuutta toiset huomioiden

Konserttikäytös – hienotunteisuutta toiset huomioiden

”Etiketti tarkoittaa sitä, että käyttäydymme himpun paremmin kuin olisi välttämätöntä.” -Will Cuppy 

Pienet huolellisesti vaalitut seremoniat ovat oiva keino hakea merkityksellisyyttä arkeen. Olemalla valmiita tekemään pientä numeroa teatteriin tai vaikka elokuviin lähtemisestä valmistamme itseämme ottamaan kokemuksesta parhaan mahdollisen irti. 

Sama pätee konsertteihin. Kun työpäivän päätteeksi valitsee kaapista jotain mukavaa päällepantavaa konserttia varten, mieli alkaa jo kuin itsestään virittäytyä tulevaa varten. 

Mistään jäykistelystä ei ole kysymys, vaikka klassisen musiikin konsertteihin on joskus taannoin tuollaisiakin mielikuvia haluttu kytkeä. Smart casual -tyyppinen pukeutuminen sopii oikein hyvin siinä missä pukukin, eivätkä siistit farkut tai T-paitakaan ole nykyisin konserteissa asia, johon kiinnitettäisiin huomiota. Jokainen voi itse päättää tavasta, jolla haluaa juhlistaa tilaisuutta ja osoittaa arvostustaan muusikoita ja konsertti-instituutiota kohtaan. 

Hiljaisuus nostaa musiikin siivilleen

Klassisen musiikin laaja dynamiikka ulottuu hyvin hiljaisista jaksoista vaskien ja lyömäsoitinten pauhuun. Tilanne on hyvin toinen kuin esimerkiksi rock-konserteissa, joissa äänentoisto peittää alleen yleisön äänet. Siksi sinfoniakonsertissa musiikille annetaan aina häiriötön mahdollisuus tavoittaa kuulijat eri puolilla salia.  

Kuulijat istuvat aplodien välillä hiljaa eivätkä aiheuta muullakaan toiminnallaan häiriötä sen paremmin esiintyjille kuin muille yleisön jäsenille. Rento keskittyneisyys on omiaan myös usein pitkien musiikillisten kaarien seuraamiseen. 

Aplodit oikeaan aikaan

Aplodit ovat osa konsertin vakiintunutta koreografiaa. Lahdessa niillä on tapana toivottaa tervetulleeksi lavalle ensin orkesterin jäsenet, seuraavaksi konserttimestari ja viimeiseksi kapellimestari. 

Aplodit kuuluvat asiaan myös kunkin teoksen lopussa kapellimestarin laskettua kätensä. Uusien konserttikävijöiden on hyvä seurata vakiokävijöiden esimerkkiä. Vaikka musiikki taukoaa vaikkapa kolmiosaisen konserton osien välissä, taputukset teoksen keskellä koettaisiin häiriöksi musiikin kehkeytymisen kannalta. Varman päälle pelaava tutustuu ohjelmassa olevien teosten rakenteeseen ennakkoon esimerkiksi käsiohjelman avulla. 

Entäpä tallentaminen?

Älypuhelimet ovat tulleet jäädäkseen myös konserttisaleihin. Kuvien ja lyhyiden videoiden jakaminen sosiaalisessa mediassa on myös orkesterin etu, ja siksi kuvaaminen omaan käyttöön on sallittua aplodien aikana ja ennen ensimmäisen teoksen alkamista. 

Hienotunteisuus on tallentamisessakin taitolaji. Ota älypuhelin esiin vasta viime hetkellä ja sujauta se ajoissa taskuun ennen kuin musiikki mahdollisesti edelleen jatkuu. Näin et vedä vierustovereiden huomiota puoleesi musiikin sijasta. 

Itsestään selvää on, että puhelin on muun ajan joko äänettömällä tai kytketty kokonaan pois päältä. 

Muista myös nämä

  • Kuten muissakin yleisötilaisuuksissa, myös konserteissa on hyvä välttää voimakkaiden hajusteiden käyttöä. 
  • Tule ajoissa paikalle. Myöhästyneet ohjataan paikoilleen vasta jo soimassa olleen teoksen päätyttyä, aplodien aikana.