Kuuhullu-melodraama

Surumielinen klovnihahmo Pierrot on kiehtonut taitelijoita kautta vuosisatojen. Hahmosta on tehty posliininukkeja, maalauksia, lauluja ja satuja. Nyt näyttelijä Maria Ylipää astuu Pierrot’n hahmoon Sinfonia Lahden konsertissa. Kuun valaisemaan maisemaan yleisön johdattaa konsertin avaava iki-ihana Debussyn Claire de Lune.

Belgialainen runoilija Albert Giraud (1860–1929) julkaisi vuonna 1884 viisikymmentä ranskankielistä runoa sisältäneen kokoelman Pierrot Lunaire. Pierrot’n esikuva on Italiassa 1500-luvulla syntyneen commedia dell’arten kuuhullu hahmo, jonka Giraud muokkasi maailmasta vieraantuneeksi taiteilijaksi – hylätyksi klovniksi. Kiehtova Pierrot lumosi 1900-luvun alkupuolen taidemaailman, myös Arnold Schönbergin.

Vuonna 1912 Schönberg oli pahassa rahan tarpeessa. Niinpä wieniläisen näyttelijä-laulaja Albertine Zehmen tekemä sävellystilaus tuli juuri oikeaan aikaan. Hän pyysi Schönbergiä säveltämään runoja, joita oli aiemmin liioitellulla lausuntayylillä ja säestettynä esittänyt. Nyt hän halusi tekstejä rohkealla otteella sävellettyinä. Schönberg innoittui Giraud’n runoista. Hän valitsi Otto Erich Hartlebenin tekemästä saksankielisestä käännöksestä 21 runoa ja jakoi ne kolmeen ryhmään partituurimaininnalla ”kolme kertaa seitsemän runoa”. Säveltämiään tekstejä hän ei kutsunut lauluiksi, vaan melodraamoiksi.

Ensimmäisessä seitsemän runon ryhmässä Pierrot on inspiraation huumassa, pakkomielteisen rakastunut Colombineen ja ihastunut omaan kuvaansa. Tunnelma muuttuu sairaalloisemmaksi ja sukeltaa toisen ryhmän runoissa irstailun ja hulluuden groteskiin yöhön. Toisen osan päättää Pierrot’n hourailu kaulansa katkaisevasta kuun sirpistä, joka on muuttunut sapeliksi. Viimeiset seitsemän melodraamaa vievät Pierrot’n takaisin kotimaahansa Italiaan ja menneisyyden muistoihin.

Schönbergin teos vaatii solistilta paljon. Tekstiä on julma määrä ja esitystapa on äänellisesti vaativa puhelaulu. Sinfonia Lahden esityksessä solistina on Maria Ylipää, joka totisesti hallitsee molemmat. Kokeneellekaan teatterin ja musiikin ammattilaiselle teoksen haltuunotto ei ollut helppoa. ”Tyylilajillisesti tämä muistuttaa kabareeta. Pierrot’n hahmo on ihana ja tarjoaa tekemistä todella laajalla skaalalla, leikittelevästä groteskin kautta melodramaattiseen”, Ylipää kuvailee. Hän työstää hahmoa yhdessä koreografi Carl Knifin kanssa, joka on koreografina ohjannut Ylipäätä aiemmin Svenska Teaternin musikaalissa Chess. Molempia kiehtoo Pierrot Lunairen teatterillisuus.

Schönbergin teos oli tulossa Lahden ohjelmistoon jo pari vuotta sitten, mutta korona muutti suunnitelmat. Solistille opeteltavaa on sekä tekstissä että musiikissa niin paljon, että tuolloin alkanut työ oli suureksi avuksi, kun esitykselle saatiin uusi päivä ja harjoitustyö jälleen alkoi. ”Mitä syvemmälle teokseen pääsee, sitä enemmän se vie mukanaan”, Ylipää kertoo. Teos on niin vaativa, että se on opeteltava hyvin pienissä osissa. ”Aivot ovat olleet todella lujilla”, Ylipää nauraa, mutta toteaa myös, että Pierrot’ssa on runsaasti tilaa tulkinnalle, mikä tekee siitä erittäin kiinnostavan.

Carl Knif on taustaltaan tanssija ja kertoo lähestyneensä teosta tekstissä olevan rytmin ja kehollisuuden kautta kohti muotoa ja liikettä. Näyttämöteos syntyy näistä aineksista. Mukaan tulee myös rekvisiittaa. ”Pierrot liikkuu maisemassa, jossa on erilaisia elementtejä. Rekvisiitta on osa koreografiaa.” Knif ja Ylipää ovat aloittaneet teoksen rakentamisen jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä kohtaamista orkesterin kanssa. Pierrot’n hahmossa Knif näkee taiteilijan roolin ja taakan: ”Kamppailua inspiraation, omista visioista humaltumisen ja tunteiden kanssa.”

Kun Maria Ylipää Pierrot-hahmossa viimein astuu yleisön eteen, on odotettavissa intensiivinen melodraama, täysiverinen teatteritapahtuma Sinfonia Lahden konsertissa. 

Hannele Eklund

To 15.2. klo 19 Sibeliustalo
PIERROT, KUUHULLU

Dalia Stasevska, kapellimestari 
Maria Ylipää, laulu 
Carl Knif, ohjaus 

Claude Debussy: Claire de lune  
Claude Debussy: Pelléas ja Mélisande -sarja  
Arnold Schönberg: Pierrot Lunaire
Mikaela Palmu, viulu
Kei Ito, alttoviulu
Aino-Maija Riutamaa de Mata, sello
Enna Puhakka, huilu
Eeva Mäenluoma, klarinetti
Kirill Kozlovski, piano

OSTA LIPUT