Lähikuvassa säveltäjä Sauli Zinovjev

Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dalia Stasevskan luoma FOKUS-sarja on uniikki konserttikonsepti, joka nostaa esiin nykysäveltäjiä ja uutta musiikkia. Syyskauden FOKUS-konsertti keskittyy lahtelaissyntyisen Sauli Zinovjevin omiin sävellyksiin sekä hänelle merkityksellisiin teoksiin.

Kuka on säveltäjä Sauli Zinovjev?

Sauli Zinovjev (s.1988) on lahtelaislähtöinen säveltäjä, joka on keskittynyt pääasiassa orkesterimusiikkiin. Hän kiinnostui soittamisesta yläasteikäisenä ja kun klassinen musiikki kolahti, se kolahti kovaa ja pysyvästi. ”Isovanhempien ansiosta arvostus ja kunnioitus sinfonista perinnettä kohtaan oli kasvanut jo pienestä pitäen”, Zinovjev muistelee. Lopullinen kipinä syttyi kuitenkin Tiirismaan musiikinopettajan, Juhani Salakan, ansiosta. Sijoituttuaan kolmanneksi Uuno Klamin sävellyskilpailussa vuonna 2014 ovet olivat avoinna nuorelle säveltäjälle.

Orkesterimusiikissa Zinovjevia kiehtoo eniten yksilön vapaus ja se miten yhteen kappaleeseen saadaan mahtumaan koko maailma. ”Teokset eivät koskaan synny lineaarisesti, vaan pala kerrallaan. Usein tulee idea hyvästä kohdasta ja sen ympärille lähden rakentamaan”, säveltäjä kertoo. Musiikillisesti hän ei halua lokeroida omia sävellyksiään tiettyihin kategorioihin, vaan ne ovat teoksia tästä maailmasta. ”Ajattelen, että jokainen teos on viimeiseni. Se on kaikki tai ei mitään”, hän toteaa.
Zinovjevin yksi unelmista oli, että hänen sävellyksensä löytäisivät paikkansa orkesterien perusrepertuaarista. Tänä vuonna ne ovatkin jo soineet muun muassa Munchenin Isaarfilharmoniassa, Tokyon Suntory Hallissa, Amsterdamin Concertgebouwssa ja Helsingin Musiikkitalossa.

Säveltäjältä on valmistunut Sinfonia Lahdelle tilausteos, an adagio, joka kantaesitetään orkesterin Itsenäisyyspäivän juhlakonsertissa. Hän kuvailee teosta tummaksi verhotuksi teokseksi, jossa on kolme aaltoa päätyen erilaisiin tilanteisiin. ”Teosta on inspiroinut viime vuosien muutokset”, Zinovjev kertoo.

Millainen konsertti kuullaan Sibeliustalolla?

FOKUS-konsertti alkaa Valentin Silverstrovin teoksella, jolla on suuri merkitys Zinovjeville. ”Kävin nuorempana useasti kuuntelemassa Sinfonia Lahtea kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen johdolla, ja hänen ohjelmistossaan oli paljon Silverstrovin musiikkia”, Zinovjev kertoo. ”Hän avasi minulle nykyklassisenmusiikin verhoa ja jokin kolahti heti, minusta tuli fani”, hän jatkaa. Tästä syystä teos Silent Music aloittaa konsertin Sibeliustalolla.

Säveltäjän oma teos Un Grande Sospiro on pyyhkäisy elämästä ja muutoksesta. ”Se alkaa siitä mihin Sibeliuksen Sinfonia nro 7 loppuu ja päättyy jonnekin ihan muualle”, Zinovjev kertoo. Hänen säveltämänsä Pianokonsertto valmistui jo vuonna 2019, mutta koronan takia se kantaesitettiin vasta tämän vuoden keväällä. ”Usein teen jotain sellaista mitä en koskaan ajattelisi tekeväni. Siksi pianokonsertto on täynnä paradokseja ja itsensä haastamisen hetkiä”, Zinovjev naurahtaa.

”Fokus-konsertissa on hienoa se, että oma musiikki pääsee esille juuri sillä tavalla, kuin on itse tarkoittanut”, Zinovjev toteaa.