Puoli miljoonaa katselua Sinfonia Lahden korona-ajan verkkosisällöille

Sinfonia Lahden koronapandemian aikana tuottamat verkkosisällöt ovat saavuttaneet jo puoli miljoonaa katselukertaa. Koronapandemian keskeytettyä orkesterin normaalin konserttitoiminnan, verkkoon tuotetut konsertit ja muu sisältö on ollut keskeinen osa orkesterin tarjoamaa korvaavaa palvelutarjontaa.

Suurimman yksittäisen katsojamäärän Sinfonia Lahden kevään verkkotuotannoista on saavuttanut huhtikuun alussa julkaistu äänitys Sibeliuksen Finlandiasta, jossa orkesterin muusikot nauhoittivat ääniraidat kukin kotonaan matkapuhelimillaan. Orkesterin eri sosiaalisen median alustoilla julkistettu Finlandia-äänitys on kerännyt kesäkuun puoliväliin mennessä yhteensä noin 339.000 katselukertaa. Sosiaalisen median lisäksi äänitys sai runsaasti huomiota kotimaisessa mediassa. Finlandia-äänitteen noteeranneista ulkomaisista medioista mainittakoon merkittävä brittilehti The Guardian, joka nosti sen huhtikuun puolivälissä yhdeksi parhaista korona-ajan verkkotallenteista.

Lahden lyseossa kuvattu, koulujen päättäjäisten yhteydessä julkaistu Gaudeamus igitur -äänite on kerännyt 27.000 katselukertaa, ja Finlandia-versio, jonka hymniosuudessa on mukana Lahden musiikkiluokkien Laulupuu-kuoro, yli 18.000 katselukertaa.

Konserttien ja musiikkiesitysten lisäksi kevään aikana on julkaistu myös mm. soitinhuoltoa esittelevää videomateriaalia sekä kuusiosainen Sibeliuksesta sanoin -ohjelmasarja, jossa Sinfonia Lahden muusikot keskustelevat Sibeliuksen sinfonioista. Omien kanaviensa lisäksi orkesterin materiaalia on julkaistu kumppanuuksien kautta mm. Etelä-Suomen Sanomien ja Rondo-musiikkilehden kanavissa.

Julkaisut jatkuvat myös läpi kesän, ja tarjolla on mm. juhannustanssit-konsertti, soivia postikortteja Lahdesta ja ”Lapset kysyvät – orkesteri vastaa” -sarja. Niin ikään classicllve.com-sivustolla on tarjolla monipuolinen kokoelma Sibeliustalossa aiemmin tehtyjä konserttiäänitteitä.

Sinfonia Lahden toistaiseksi menestyksekkäin video on YouTubessa yli 1,3 katselijaa kerännyt Soprano’s Surprise. Kaikkiaan orkesterin videoita on katsottu YouTubessa lähes kaksi ja puoli miljoonaa kertaa.