Satumainen sali

Amsterdamin Concertgebouw on yksi maailman parhaista konserttisaleista. Sinfonia Lahti saa kutsun taloon jo toistamiseen.

”Samaan aikaan kun kaikkien itseään kunnioittavien ulkomaisten kaupunkien johtajat ovat varmistaneet, että heidän kaupungeissaan saadaan nauttia hyvistä konserttisaleista, meidän hallituksemme on julistanut, että nämä onnettomat ”taiteet” eivät ole sen vastuulla”, kirjoitti De Amsterdammer -lehti vuonna 1881.

Amsterdamin konserttiolosuhteet olivat 1800-luvun loppuvuosikymmeninä suorastaan surkeat. Konserttikäytössä ollut teatteri odotti purkamista, Felix Meritis -talo oli liian pieni ja Crystal Palace epämukava ja tunnettu onnettoman huonosta akustiikastaan. Lokakuussa 1881 kuusi tunnettua amsterdamilaista päätti panna kaupungin hallintokomiteaan vauhtia uuden salin rakentamiseksi. Vauhtia saatiinkin. Sopiva tontti löytyi uuden Rijksmuseumin vierestä. Rakennustyöt käynnistyivät ja talo vihittiin käyttöön vuonna 1886.

Concertgebouwn arkkitehdiksi valittiin useita merkittäviä rakennuksia suunnitellut Dolf van Gendt, jota hänen perheensä piti täydellisen epämusikaalisena, vailla minkäänlaista sävelkorvaa. Silti hänen suunnittelemansa konserttisalin akustiikka lumoaa edelleen kaikki. Akustiikka oli tuohon aikaan vielä lähinnä mysteeri, ja osittain Concertgebouw on mysteerinä säilynytkin. Nykyisin käytettävissä on valtavasti tietoa tilan muodon ja materiaalien vaikutuksesta akustiikkaan, mutta vanhoissa hienoissa saleissa on tekijöitä, joita on vaikeaa kopioida. Siinä mielessä mysteeri on ratkaisematon.

Amsterdamin Concertgebouw on yksi maailman parhaista konserttitaloista. Talon oma orkesteri löytyy tänäkin vuonna BBC Music Magazinen maailman parinkymmenen parhaan orkesterin listalta. Myös talon vierailijalistalla näkyy huippunimi toisensa perään. Vuonna 2022 talossa kävi 550 000 vierasta 798 konsertissa. Kävijöistä lapsia oli 40 000. Concertgebouwn suuressa konserttisalissa on 1 950 paikkaa. Lisäksi talossa on kaksi pienempää salia, joista Resitaalisaliin mahtuu 430 ja kuorosaliin 150 kuulijaa.

Sinfonia Lahti tekee vierailupäätöksensä tarkoin harkiten ja vastuullisesti. Orkesteri on sitoutunut hiilijalanjälkensä vähentämiseen ja on suomalaisorkestereista ensimmäisenä teettänyt tätä tarkoitusta varten toimenpideohjelman. Kansainvälisiä orkesterikiertueita ei nykyään tehdä kevyin perustein. Concertgebouw esitti Sinfonia Lahdelle kutsun nyt jo toisen kerran. Se on merkittävä saavutus, ja uusintavierailu on vähintäänkin perusteltu.

Sibeliuksen musiikki on Sinfonia Lahdelta toivottu tuliainen. Siitä orkesteri tunnetaan ja sen osaamista arvostetaan. Viidennen sinfonian rinnalle asettuu Igor Stravinskyn viulukonsertto, jonka solistina soittaa viime vuosikymmenten kysytyimpiin ja palkituimpiin kuuluva viulutaiteilija Leila Josefowicz.

Läksiäisiä Amsterdamiin vietetään Lahdessa 25.1. Ylikapellimestari Dalia Stasevskan johtaman konsertin ohjelmassa sinfonian ja viulukonserton lisäksi myös Sibeliuksen Tapiola. Lahden Sibeliustalon akustiikassa hiottu ohjelmisto on hieno vieminen satumaisen maineikkaalle salille.

Hannele Eklund

MATKALLA AMSTERDAMIIN
To 25.1. klo 19 Sibeliustalo
Dalia Stasevska, kapellimestari  
Leila Josefowicz, viulu 

Jean Sibelius: Tapiola
Igor Stravinsky: Viulukonsertto
Jean Sibelius: Sinfonia nro 5 

Klo 18 Konserttietkot Dalian kanssa

OSTA LIPUT