Vuodenajoista Marzin maailmaan

Herkullisempaa konserttikokonaisuutta kuin Sinfonia Lahden ohjelma 8.2. saa hakea. Max Richterin näkemys Vivaldin Vuodenajoista ja Marzi Nymanin viulukonsertto ovat täydellinen pari.

Antonio Vivaldin neljään Vuodenajat-konserttoon perustuva Max Richterin Uudelleen sävelletyt vuodenajat vuodelta 2012 nousi välittömästi yleisön suosikiksi. Teoksen heti tuoreeltaan levyttäneen viulutaiteilija Daniel Hopen mukaan Richter tuntuu panneen Vivaldin konsertot aikakoneeseen, jossa ne siirtyivät 2000-luvulle. Lopputulos on suorastaan koukuttava minimalistisine piirteineen. Ei lainkaan ihme, että Deutsche Grammophon -levymerkillä julkaistu teos on yltänyt klassisen musiikin listojen kärkeen 22 maassa. 

”Tämä oli minun tapani käydä vuoropuhelua Vivaldin kanssa”, Richter sanoo. ”Poimin itselleni mieluisimmat osat, käänsin ne ylösalaisin ja muovasin uudelleen. Toimin kuin kuvanveistäjä, jolla on käytössään upea materiaali”, Richter kertoo. Vaikka alkuperäistä Vivaldin materiaalia Uudelleen sävelletyissä vuodenajoissa on mukana vain noin neljännes, Richter kokee Vivaldin musiikillisen dna:n olevan läsnä läpi koko teoksen.

Saksassa vuonna 1966 syntynyt britti Max Richter kuuluu sukupolvensa menestyksekkäimpiin säveltäjiin. Hän hyödyntää musiikissaan elektroniikkaa siinä missä täyttä sinfoniaorkesteriakin. Klassisten teosten lisäksi Richter tunnetaan tuotteliaana elokuvasäveltäjänä, jonka musiikki on tullut suurelle yleisölle tutuksi elokuvien lisäksi monista television menestyssarjoista kuten Elena Ferranten kirjoihin perustuvasta sarjasta Loistava ystäväni (HBO). Yksi hänen menestyneimmistä teoksistaan, noin kahdeksan tunnin mittainen yli yön esitetty SLEEP oli Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmassa vuonna 2019.

Marzin maailma

Aseista riisuva sydämellisyys, valtava monipuolisuus, osaaminen ja ilmeinen ahkeruus eivät voi olla välittymättä, missä tahansa Marzi Nymaniin törmää. Kitaristina hänet tunnetaan epäilemättä laajimmin, mutta hän on myös kapellimestari, säveltäjä, tarvittaessa urkuri ja paljon muuta.

Kun viulisti Antti Tikkanen vuonna 2018 tilasi Nymanilta viulukonserton monitaituri joutui uuden eteen. ”Törmäsin seinään, kun tajusin, etten osaa juurikaan säveltää.”  Se on paljon sanottu mieheltä, jonka koko ajan kasvavassa teosluettelossa bändikokoonpanoille tehtyjen kappaleiden lisäksi on klassisia orkesteri- ja kamarimusiikkiteoksia.

Nyt oli aika tehdä jotain toisin. Kiinnostus klassisen musiikin ilmaisuun sai Nymanin palaamaan Sibelius-Akatemiaan sävellysoppilaaksi. ”Ymmärsin, että myös käsityöläispuoli säveltämisessä oli opeteltava.” Oivallus vei aluksi satsiopin pariin ja sitten säveltäjä Eero Hämeenniemen oppilaaksi. Opettajaansa Nyman kiittää tärkeästä tuesta myös viulukonserton sävellysprosessissa. Työskentely Eeron kanssa oli innostavaa ja myös vapauttavaa. Kunnon jyystämistä aineiston parissa.”

Vuonna 2022 valmistuneen viulukonserton kantaesityksen soitti Tapiola Sinfonietta. Pian sen jälkeen Nyman teki siitä sinfoniaorkesteriversion, joka valmistui alkuvuodesta 2023. ”Teoksen rakenne säilyi samana, mutta sen dynaamiset ja soinnilliset ulottuvuudet kasvoivat, kun soittimia tuli lisää.” Teos on omistettu Antti Tikkaselle ja sen kolmas osa on kirjoitettu Jaakko Kuusiston muistolle. ”Yhteistyö Antin kanssa oli todella innostavaa. Antin jalo persoona ja pakahduttavan kaunis sointi olivat koko ajan suurena inspiraationa”, kiittää Nyman, jolle ihmiset musiikin esittäjinä ja kokijoina ovat säveltämisessä kaikkein tärkein tekijä.

Hannele Eklund

To 8.2. klo 19 Sibeliustalo
VUODENAJAT 2

Kristian Sallinen, kapellimestari
Antti Tikkanen, viulu

Antonio Vivaldi / Max Richter: Vuodenajat
Marzi Nyman: Viulukonsertto

OSTA LIPUT